יום שלישי, 25 במרץ 2008

איך עובד מפזר חום?

השבוע מצאתי אוצר שלם של מכשירי חשמל מקולקלים! בין היתר היו שם כמה מפזרי חום מאותו דגם. חשבתי שיהיה נחמד לפרק מפזר חום כדי לחגוג את סוף החורף, ובאמת היתה פגישה מעניינת והילדים עבדו יפה.



ביקשתי מהילדים לנסות לנחש מהם החלקים העיקריים שנמצא במכשיר, עוד לפני שפתחנו אותו. הנה רשימת הדברים שנאמרו:
  1. מוח/מעגל מודפס
  2. כפתורים
  3. מאוורר
  4. מנורה/מקל-חום
  5. חשמל

התחלנו לפרק את המכשירים ונתקלנו בקושי: חלק מהברגים היו "אכולים" - החריצים שלתוכם נכנס מברג הפיליפס נשחקו והפכו ל"בור". אני מכיר רק שיטה אחת לטפל במצב כזה בעדינות - לקדוח את הבורג באמצעות מקדח מתכת. במקרה הזה לא היתה לנו מקדחה, ולכן פתחנו את המכשיר בכוח ושברנו את תעלת הפלסטיק שבתוכה נמצא הבורג.



מהר מאוד התברר שהילדים צדקו כמעט במאה אחוז - בתוך מפזר החום מצאנו גוף חימום עשוי סליל חוטי מתכת, מאוורר בעל כנף מתכתית ומנוע חשמלי, כפתור לשליטה במהירות המאוורר, כפתור לשליטה במידת החום וחוטי חשמל שסיפקו כוח-חשמלי למאוורר ולגוף החימום. לא מצאנו מעגל מודפס - מפזר חום הוא מכשיר פשוט מאוד, שלא צריך הרבה "שכל".



גוף החימום מורכב מחוט מתכת מסולסל שמתוח על-גבי מסגרת מבודדת. מתחנו את החוט ויישרנו את הסלסולים שלו - הגענו לאורך של כחמישה מטר חוט! זה די הרבה. החוט מעביר חשמל, אבל יש לו התנגדות גבוהה (הוא לא נותן לחשמל לעבור בקלות). בגלל זה נוצר חום. הילדים הסבירו שהחום שנפלט מהחוט לא גבוה במיוחד, ולכן צריך הרבה חוט.



המאוורר ממלא שני תפקידים. הוא שואב אוויר חם מאיזור גוף החימום ומניע אותו החוצה, כדי לחמם אותנו. באותו זמן, המאוורר גם בעצם מקרר את גוף החימום. אם המאוורר לא היה מקרר את גוף החימום, המכשיר היה עלול להשרף מרוב חום, ואולי אפילו לגרום לשריפה!



למכשיר יש שני פקדים: אחד קובע את מהירות המאוורר והשני את מידת החום של גוף החימום. הרגשנו ששני הפקדים שונים זה מזה: הפקד של מידת החום מסתובב חלק, ואילו הפקד של מהירות המאוורר הסתובב בנקישות - היו לו 3 או 4 תחנות. דיברנו על זה שיש דברים בחיים שהם רציפים-חלקים (כמו למשל גובה), ולעומת זאת יש דברים שיש להם תחנות, כמו כיתות בבית-ספר.



דבר אחרון - בפקד של מידת החום אפשר לראות לוחיות מתכת מוזרות - מה התפקיד שלהן? אני מנחש (ולא יודע בדיוק) שזהו מנגנון ביטחון שמבוסס על "דו-מתכת". זהו פטנט נפוץ מאוד במכשירים חשמליים שיוצרים חום, כמו למשל קומקום חשמלי: מצמידים זו לזו שתי מתכות ששונות זו מזו בתכונות קבלת החום שלהן. כאשר החום עולה, אחת מהמתכות מתפשטת מהר, ואילו השניה מתפשטת לאט - זה יוצר כיפוף של לוחית ה"דו-מתכת" ואז בדרך-כלל נסגר (או נפתח) מעגל חשמלי ומפעיל פעולה כלשהי.



ומה בשבוע הבא? לשבוע הבא הכנתי משהו גדול - חכו ותראו...

אין תגובות: