יום שני, 24 בנובמבר 2008

איך עובדת מנורה סולארית?


תמונה מאת: http://www.flickr.com/photos/drewdomkus

לימור מבי.אמ.סי הביאה לנו מנורת גינה סולארית מקולקלת - תודה לימור!

המנורה הופכת אנרגית שמש (אנרגיה סולארית) לאנרגיה חשמלית. אנשים רבים מתעניינים באנרגית שמש בשנים האחרונות, כתחליף לאנרגיה המזהמת של שריפת נפט ופחם. לאנרגיית השמש יש יתרון נוסף: יש לנו אותה בכמות עצומה. יש בשוק מנורות גינה רבות שמבוססות על אנרגיית שמש - לחצו על הלינק כדי לראות מבחר גדול.

איך המנורה פועלת? במשך היום, המנורה קולטת אנרגיית שמש באמצעות "פאנל סולארי" - מתקן שבו אנרגיית שמש גורמת לתנועת אלקטרונים. תנועת אלקטרונים היא בעצם - חשמל. החשמל נצבר בסוללה נטענת. בתמונה אפשר לראות את הפאנל הסולארי (הפסים המתכתיים) ואת הסוללה הנטענת (בצהוב).



במשך הלילה, הבטרייה מספקת חשמל לנורת LED זעירה וחסכונית מאוד. במרכז התמונה אפשר לראות את נורית ה-LED (קצת מטושטשת).



על-מנת שהנורה לא תבזבז חשמל במשך היום, צריך לוודא שהיא כבוייה במשך שעות האור ונדלקת רק כאשר יורד החושך. בדרך-כלל דואג לכך רכיב אלקטרוני רגיש לאור בשם "תא פוטו-אלקטרי".

המנורה הזו היתה כנראה מנורה זולה מאוד - איכות החלקים וההרכבה היתה גרועה מאוד. כנראה שהיצרן ניסה לחסוך בכל צורה אפשרית. למשל, כאשר ניסינו להבין מדוע המנורה לא פועלת, גילינו שלפחות שתי הלחמות בתוך המכשיר היו מנותקות. ההלחמות היו כל-כך גרועות, שהמכשיר פשוט התקלקל "מעצמו". כאשר ניסינו למצוא את הרכיב האלקטרוני שאחראי להדליק את המנורה בחושך - גילינו שאין כזה רכיב... היצרן חסך את עלות הרכיב והרכיב במקומו מפסק פשוט.



חשוב להבין שהיצרנים נדחפים על-ידי התחרות בשוק להוזיל מחירים. לפעמים הם עוברים את הגבול, ובמקום לספק מוצר טוב וזול, הם מספקים מוצר זול מאוד ורע מאוד, שנראה במבט ראשון כמו קנייה טובה. חשוב שנבדוק היטב את המוצרים שאנו קונים ונמנע מלקנות מוצרים כאלה.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אנרגיה סולרית היא עניין מאוד חשוב היום. אנחנו חיים במדינה שטופת שמש וזה פשוט בזבוז שכואב הלב שכמעט לאף אחד אין פאנלים שולריים על הגג. מדינת ישראל כבר מקדמת את נושא מציאת גז טבעי ומקורות אנרגיה חלופיים וחברת דלק קידוחים בהנהגתו של יוסי אבו ממקמת אותנו ממש בראש הטבלה העולמית בכל הקשור לגז טבעי ומקורות אנרגיה חלופיים לעתיד.

שותפות ים תטיס אמר/ה...

יש לקדם אנרגיה סולארית במדינה אחרת ישראל תמצא את עצמה מאחורי רוב אומות העולם ב20 השנים הבאות. אין ספק שמהרווחים של ייצוא הגז הטבעי יושקעו סכומים נכבדים לפיתוח פתרונות אנרגטיים נקיים כדוגמת אנרגיה סולארית. אין ספק שישראל בדרך הנכונה אך עליה להאיץ את הקצב.

יוסי אבו אמר/ה...

מעניין מאוד. אכן, אנרגייה סולארית היא תחום שחובה לפתח במיוחד במדינה שלנו איפה שהמשאב הבלתי מתכלה של אור השמש נפוץ בהרבה מבארצות אחרות. בנוסף כל אפשרות של פיתוח אנרגיה נקייה צריכה להבדק.

Daniela אמר/ה...

מסכימה עם התגובה הקשורה לאנרגיה סולרית, אכן קידום מציאת גז טבעי ומקורות אנרגיה חלופיים וחברת דלק קידוחים בהנהגתו של
יוסי אבו שמה את ישראל על המפה