יום ראשון, 25 באוקטובר 2009

שנה חדשה מתחילה - עכשיו!

אחרי הפסקה ארוכה החוג חוזר לפעילות. הגעתי לא מוכן לפגישה - שכחתי בבית את ארגז הכלים ואת המכשיר לפירוק. לכן,
הקדשנו את הפגישה למכשירים שנמצאים תמיד איתנו. לא, לא התכוונתי לטלפון הסלולארי... אלא לאיברי הגוף שלנו שדומים למכשירים משוכללים. הילדים הציעו את האיברים הבאים:

שיניים
השיניים משמשות לחיתוך האוכל ולטחינה שלו. ראינו שהשיניים שמשמשות לחיתוך חדות כמו סכים, ואילו השיניים הטוחנות רחבות וגבשושיות. הן שונות בצורתן ממש כמו שמברג פיליפס שונה בצורתו ממרג שטוח, על-מנת להתאים יותר לעבודתו. ראינו גם שהשיניים, כמו כלי עבודה, מתקלקלים לפעמים וצריך לתקן אותן בעזרת סתימות, גשר ופלטה.

עיניים
העיניים הן כמו מצלמות - הן קולטות תמונה ומעבירות אותה למוח. המוח מחבר את שתי התמונות לתמונה אחת ותלת מימדית של העולם. בדקנו את הראיה בכמה תרגילים:
1. שימו אצבע על צד ימין של האף. שימו לב שאתם רואים את האצבע. עצמו את עין ימין - האצבע נעלמה! למה? כי עין שמאל לא רואה אותה. כאשר אנחנו מסתכלים בשתי עיניים, האצבע נמצאת בשדה הראיה של עין ימין, ובתמונה שנוצרת במוח, היא מופיעה בשדה הראיה הכולל.
2. הסתכלו על חפץ מסוים בשתי עיניים. בעדינות רבה, דחפו את אחת העיניים מעט בעזרת האצבע. שימו לב שהחפץ זז והתמונה נעשית קצת מטושטשת. אנחנו משבשים את בניית התמונה במוח.
3. לעין יש אישון - חריר קטן שיכול להתכווץ ולהתרחב וכך לשלוט בכמות האור שנכנסת לעין. בחושך - האישון גדל. באור - קטן. ניסינו לבדוק את השתנות גודל האישון על-ידי כיסוי העיניים לשלושים שניות ואז חשיפתן לאור.

לב
הלב הוא משאבה שמזרימה את הדם בגוף. הדם מביא איתו חמצן לחלקי הגוף השונים. כאשר הגוף בפעולה, הוא צריך יותר חמצן והלב עובד יותר מהר לספק אותו. מדדנו לעצמנו דופק ואז קפצנו 30 קפיצות מהירות במקום. ראינו שהדופק נעשה מהיר יותר - כלומר שהלב מזרים יותר ויותר דם רווי בחמצן לגוף הפועל.

קיבה
הקיבה היא חלק ממערכת העיכול - מעין שק שרירי שנמצא בחלק העליון של הבטן. המזון נכנס לתוכו, נמעך ונספג בנוזלי עיכול שמפרקים אותו. הילדים חשבו שהקיבה דומה לבלנדר הביתי - בשניהם עושים שייקים!

ידיים
כפות הידיים הן מכשירים משוכללים ביותר. לרוב בעלי החיים אין ידיים משוכללות כמו שלנו - לנו יש אגודל נגדי, שמאפשר לנו לתפוס דברים. גם יש לנו אצבעות ארוכות, חזקות ועדינות, שיכולות לעשות עבודות עדינות (כמו להרכיב שעון) או גסות (לתת אגרוף). ניסינו לבדוק את היכולת של הידיים שלנו בתנועות מורכבות, בהפרדה בין האצבעות ("ברכת כהנים") ובתרגילי גמישות.

רגליים
הרגליים מורכבות ממנועים (שרירים) ומנופים (עצמות) והן חזקות מאוד. ניסינו לבדוק השערה: אם אני מסוגל לנתר לגובה מסויים על רגל אחת, אהיה מסוגל לנתר לגובה כפול בשתי רגליים. מדדנו ניתורים של כמה ילדים על רגל אחת ובשתי רגליים וראינו שההשערה פחות או יותר נכונה.